Wednesday, May 21, 2008

Boss dan peon yang terkeliru

...Kata orang apalah ada pada nama, tapi nama juga lah di kenali orang tanpa nama sukar nak dibayangkan orang yang dikenali.Pepatah juga berkata Harimau mati meninggalkan belang manusia mati meninggalkan nama..Contohnya kalau kau kata... "'Alaaa orang tua yang beruban dan bertongkat tu"" ...siapa lah nak tahu..tapi kalau kau kata Allahyarham Haji..polan bin si polan dah tentu korang tahu..Oleh itu nama memangnya main peranan penting dalam kehidupan kita.Tapi nie ada satu story yang aku nak kongsi bersama dengan korang kisah si peon dan si boss yang dah terkeliru disebabkan mesej yang tak tepat diberikan.Pada satu hari si Boss (seorang lelaki India) memanggil le si Peon nie ( Mat) :'

Boss:"Mat!! Ini ada dua report ,satu lu kasi buang dan satu lagi kasi bakar..sekarang"..

Mat;"Okk..tuan, right on the way"'"'..

seminggu kemudian si Boss memanggil si Mat dan bertanya...

Boss:"'Ehh..Mat itu dulu punya report lu sudah kasi buang dan bakar ka""'..

Mat:" Sudah kasi Tuan...sudah lama""

Boss"Kalau sudah kasi apa pasal diorang cakap tarak terima juga"""

Mat:..(kebinggungan) .. "'Sama sapa tuan??""'

Boss:"'Aiisay...sama itu En Bakar dan En. Buang la ,siapa lagi orang ...??"""

Mat"..ALAMAK TUAN MATI MATI SAYA INGAT TUAN SURUH SAYA BAKAR DAN BUANG ITU REPORT TUAN ....SAYA INGAT ITU MACAM...SO SAYA KASI BUANG DALAM LONGKANG DAN SATU LAGI SAYA BAKAR BELAKANG OPIS JUGA..

Boss"'..Aiiisay man,... saya ada silap ka..Lu ada silap Mat???....

SEKIAN

Moral ceritanya;"' KALAU CAKAP BIAR TERANG AAA...""

No comments: